Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
16.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka Jaguar Land Rover bude již brzy využívat akumulátory od společnosti Agratas. Ta je z Indie a její baterie nabídnou výrazně větší objemovou hustotu než dnes používané články v modelu I-Pace.
odb (541) | 16.6.202311:02
Elektromobilita nieje zalezitost EU to je pravda.
Je to podla mna pomylena­(prehnana­) zalezitost vyspeleho sveta.
Jaguar prechadza na elektromobilitu preto, lebo by asi neprezil. Musi. Je to pdobne ako s gender korektnostu, predtym s detskou pornografiou a dalsimi vecami. Kto nebol za­(proti­), tak ten bol medialne skoro ukamenovany.
Je to problem toho, ze sme zabudli na zdravy rozum a urcity ludia vytahuju a riesia temy podla toho ako sa vyspali­/co im akurat spadlo na nos.

Ja by som bol strasne rad keby sa tolko energie, casu a medialneho priestoru venovalo napriklad aj civilizacnym chorobam. Viete kolko sa tam da zachranit zivotov, aj CO2.

Odpovědět4  2
Eskymak (1057) | 18.6.202316:07
Jaguár to dělá protože:
1­) Je to luxusní značka, cena zákazníky nezajímá.
2­) Snížený dojezd, životnost, doba tankování zákazníky nezajímá, protože dělají ho*no a času i peněz mají dost.
3­) Je jednodušší udělat elektrické auto s velkým z rychlením, maximální rychlostí, atp, než se spalovacím motorem, když nemusíte řešit cenu, dojezd, životnosti, atp....

Je to prostě Jaguar, žádná masovka, ale zákazníky z řad pracháčů si to i přemrštěnou cenou najde.
Odpovědět2  0
Eskymak (1057) | 16.6.202310:03
Pořád se to nabíjí hrozně dlouho. Ještě hodně dlouho ­(=nikdy­) bude nabíječek nedostatek, bude potřeba najít nějakou poblíž, počkat až bude volná, počkat až se auto dostatečně nabije, následně s ním co nejdříve odjet. To je ohromná ztráta času.

Nabíjet doma mohou možná tak lidé s domem na periferii, což je nejméně ekologická forma bydlení. Ve městě a vesnici je to zcela nereálné, infrastruktura tu na to není a nebude. Vždyť nejsou ani tak parkovací místa samotná!. Jen vyřídit stavební povolení trvá mnoho let.

A nabíjení v praci je rovněž vlhký sen. Tolik nabíječek, aby mohli nabíjet všichni zaměstnanci nikdy nebude, a kdo bude auta přeparkovávat během pracovní doby? Nabíjet jen trochu, pokaždé když mám nabíječku k dispozici, jakože 10 minut před poštou, hodinu před supermarketem, 10 minut před školkou, hodinu v práci, atp, na to asi nikdo nebude mít nervy.

Vše směřuje k tomu, že auta budou pouze pro bohaté, a my jim ten luxux budeme ještě dotovat z daní ­(pořízení EV, nabíjecí infrastruktura, distribuční síť, výroba OZE,...)
Odpovědět3  1
snajprik (1637) | 16.6.202311:18
Je to pruser, aj ked bivam na periferii a na dome mam solarne članky o vykone 6KW, ale čo s toho cez deň s autom niesom doma a vnoci slnko nesvieti... Baterie pri solarnych člankoch cez den nabijem, ale tie využivam pre potreby domu. Konečne som energeticky nezavisli a teraz mam si domov ťahať 20KW pripojku?
Ekologia elektro autišiek je tiež otazna, baterie su celkom velka chemikalia ktora vydrži len par rokov, a vyroba elektriny... napriklad Polsko 70% elektriny vyroby v uholnych elektrarňach...
Ak nechceme benzin či naftu OK, ale treba to riešiť pomocou palivovych člankov, lebo tie baterie su velky pruser, kapacita hmotnosť životnosť...
Vyrobcovia benzinu a nafty sa bať nemusia, lietadla budu potrebovať stale i lode, taky konkort za 2 hodiny letu spalil 100 ton leteckeho benzinu, a taka lodiťka papa 50 ton paliva a tie sa neriešia, ale auta čo tvoria ani 1% spotreby paliva vo svete to riešime :D
Odpovědět0  1
ozana (100) | 16.6.202312:22
Pořád ty stejné bláboly dokola.
Odpovědět2  1
snajprik (1637) | 16.6.202322:49
Blaboly, ok zabudnime na problem s baterkami a venujme sa čisto CO2, vraj auta u nas na slovensku tvoria 16% emisii CO2, lenže napriklad taka uholna elektraten Novaky o vykone smiešnych 260MW tvori 3,6% emisi na slovensku, atomovky su fuj, jedna atomovra vyraba 1600MW, tak že aby sme nahradili atomovku uholnou elektrarnou o vykone 1600MW to bude tvoriť 22% CO2
A budeme potrebovať ovela viac elektriny na elektricke autička.
Tu elektrinu musiš tak či tak vyrobiť, atomovky sa rušia, tych 16% CO2 čo teraz auta produkuju, presumieme na elektrarne samozrejme UHOLNE a vo vysledku vyprodukujeme možno aj 2x viac CO2 aby sme mali s čim nabijať autička na baterky...
https:­/­/faktyoklime.sk­/infografiky­/emisie­-sr
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 16.6.202312:26
"taka lodiťka papa 50 ton paliva a tie sa neriešia­"

Lodě se řeší. Mají stále přísnější emisní normy ­(podobně jako EURO u aut se jen za poslední dvě dekády zpřísňovaly snad 5krát­), objevují se už i elektrické lodě.

" auta čo tvoria ani 1% spotreby paliva vo svete to riešime :D­"

https:­/­/i0.wp.com­/transportgeography.org­/wp­-content­/uploads­/greenhouse_transport_sector.png?resize=1024%2C424&ssl=1
Kolikrát budete ještě lhát? Silniční doprava je 74% emisí z dopravy, přičemž doprava tvoří 22 % emisí. Takže ta auta, která dle Vás netvoří ani procento, ve skutečnosti tvoří 16 %. Tak si přestaňte pořád vymýšlet blbosti.
Odpovědět2  0
Eskymak (1057) | 16.6.202312:35
Jeden o voze, a druhý o koze.

Zatímco předřečník píše o spotřebě, vy řešíte emise. To je potom těžké s vámi diskutovat.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4972) | 16.6.202313:38
"Zatímco předřečník píše o spotřebě, vy řešíte emise. To je potom těžké s vámi diskutovat.­"

1­) Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě.
2­) Pokud chcete řešit spotřebu, tak tím hůře.

https:­/­/www.globalpetrolprices.com­/common_images­/articles­/39­/World%20oil%20demand%20by%20sector%202012.png ­(to už je poněkud starší­)
https:­/­/www.statista.com­/statistics­/307194­/top­-oil­-consuming­-sectors­-worldwide­/
https:­/­/worldoceanreview.com­/en­/files­/2014­/05­/wor3_c1a_fig_1­-3.jpg ­(https:­/­/worldoceanreview.com­/en­/wor­-3­/oil­-and­-gas­/sating­-our­-energy­-hunger­/­)

Doprava má okolo 45­-55 % spotřeby ropy ­(dají se najít i data okolo 65­-75 %, ale těch 45­-55 % je asi taková největší shoda mezi zdroji­). Pokud vezmete tedy bod 1, tak Vám vyjde, že silniční doprava jí spotřebuje okolo 35­-40%.

https:­/­/jeanbarker.files.wordpress.com­/2012­/06­/oilconsumption.jpg ­(z tohoto by to vycházelo dokonce na 54 % pro silniční dopravu­)

Odpovědět1  0
Eskymak (1057) | 16.6.202315:21
1­) Takže najednou už nejde o emise, ale jen o emise CO2? Zase měníte předmět diskuse?
2­) Proč bych měl řešit spotřebu? Ropy je dost. Čím vyšší bude spotřeba, tím nižší bude cena.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 16.6.202315:53
1­) Tak primárně se řeší emise CO2. Ale nejsou jediné, třeba v případě těch lodí se primárně řeší SOx. Ať už ale řešíme takřka cokoli, doprava tvoří desítky procent. Tak si tedy konečně vymyslete nějaký parametr, ať má ten snajprik pravdu s tím jedním procentem. Spotřeba ropy je cca 40%, emise CO2 jsou cca 16%, NOx je 28%.... V jednotkách procent má silniční doprava zastoupení snad jen v těch SOx. Rozhodně ne ve spotřebě ropy.
2­) A co to s tím má společného? Vy jste chtěl řešit spotřebu. No tak se tedy bavme o spotřebě, když se o ní chcete bavit. Cituji Vaše slova: ­"Zatímco předřečník píše o spotřebě, vy řešíte emise.­" Takže řešme spotřebu a ani ta není 1 %, ta je dokonce okolo 40%. Takže ať by se snajprik bavil o spotřebě ropy, o emisích CO2, emisích NOx, dokonce ani emisích SOx, tak nemá pravdu.
Odpovědět1  0
vilcoo (91) | 16.6.202314:37
Je zaujímavé že dezolati opakujú stále ten istý argument so stále tým istým vymysleným číslom emisií z osobnej dopravy,, akoby všetci prečítali ten istý okopirovany článok s vymyslenymi údajmi a ani raz ich nenapadlo si to overiť..
Odpovědět0  0
Jay8 (93) | 16.6.202313:46
ty si dobry KONKORT :­-D
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 16.6.202312:37
Řekněte, až tohle bude před každým panelákem. A kde tohle chcete stavět ve staré zástavbě, to netuším. No a kdo to všechno zaplatí, to už se radši ani neptám.
Odpovědět2  1
ozana (100) | 16.6.202318:56
Do staré zástavby individuální doprava nepatří.
Zaplatí to podnikatelé nabízející nabíjení.
Odpovědět0  1
Eskymak (1057) | 17.6.202312:59
Aha, a tašky s nákupem budu asi tahat přecpanou sockou a jezdit nakupovat natřikrát. Nebo mi zakážete chodit nakupovat a budu si muset vše objednávat přes internet tři dny předem, doručovat bateriovým křápem, a platit odpovídající přirážku?

Jak budu jezdit do práce přes celou prahu, kdy místo půl hodiny autem pojedu přes hodinu smradlavým metrem, a kam dám věci co vezu s sebou, se vás taky asi nemá cenu ptát.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4972) | 16.6.202312:34
Vy se na to pořád díváte optikou dneška. Je ale potřeba se na to dívat optikou roku 2050+, kdy ta elektrická auta budou tvořit nějaký vyšší podíl vozů na silnicích. Tehdy budeme mít úplně jiné technologie než dnes ­(jen si vezměte, jak vypadá dnešní auto a jak auto staré 30 let, tedy Favorit­). Osobně si myslím, že se časem rozmůže bezdrátové nabíjení na parkovištích ­(zejména u takových věcí, jako je obchod, úřad,...­), takže to nebude komplikovanější, ale naopak ještě pohodlnější než dnes. Zaparkujete před obchodem, poštou,..., auto se začne samo hned nabíjet, takže než něco vyřídíte, už tam budete mít pár dalších kWh na další jízdu. Na takové nabíjení při parkování navíc není potřeba nějaké přehnané kW. Pro dané instituce je to navíc další zdroj příjmů.
Odpovědět1  3
Eskymak (1057) | 16.6.202312:42
Vy se na to díváte optikou šedesátých let, kdy se očekávalo, že do roku 2000 budeme už dávno létat na dovolenou třeba na Měsíc, že auta budou létat a tak podobně.

Kde vezmete materiál na všechnu tu elektroniku? Jasně, budoucnost vše vyřeší.

To můžete napsat, že po roce 2050 auta nebudou potřeba, protože se budeme teleportovat.
Odpovědět4  2
Milan Šurkala (4972) | 16.6.202313:52
Dovolte mi, abych Vám připomenul dobu cca 30 let zpět ­(počátky 90. let­).

Vyráběli jsme Favority, které konečně dostaly elektronické vstřikování. V podstatě neexistovaly mobilní telefony. Zavedla se první internetová přípojka do ČR, ještě dalších cca 5­-10 let je internet pro Čechy jen nesplnitelným snem z budoucnosti. Televize jsme konečně začali ovládat dálkovými ovladači a nemuseli jsme vstávat a přepínat čudlíky přímo na nich. Hudbu jsme poslouchali z gramofonových desek nebo kazet. Jen málokdo měl CD přehrávač. Nabíjecí baterky byly NiCD s paměťovým efektem, NiMH a lithiové baterky ­(se čtvrtinovou hustotou ve srovnání s dneškem­) byly zrovna čerstvým vynálezem uvedeným na trh. Na trh bylo uvedeno první Pentium, ti bohatší z nás měli tak 486 nebo 386, já tou dobou hrál ještě na Atari 800XL.

A takto bych mohl pokračovat dál. Opravdu si myslíte, že za 30 let budou technologie jen vzdáleně podobné těm dnešním? To bude úplně jiný svět.

"kdy se očekávalo, že do roku 2000­"

No jedna věc je nějaký sen a očekávání a druhá je rozšíření již existující technologie. Proboha, vždyť už dneska umíme ta auta nabíjet bezdrátově, už dneska se dokonce k relativně běžnému modernímu autu připojíte mobilním telefonem, už dneska jsou auta, která umí sama řídit a zaparkovat, přeparkovat,... Proč by to nemohlo fungovat za 30 let, když to funguje už dnes?
Odpovědět2  3
Eskymak (1057) | 16.6.202315:40
Před 50ti lety přistál první člověk na měsíci. Také si spousta lidí myslela, že když se takový úspěch podařil jen za pár let, budoucnost bude kdo ví jaká. Ne dlouho poté tam přistál člověk poslední. Ne všechno co dokázeme je reálně potřeba a historie zná spoustu slepých uliček.

Už teď narážíme na zákony fyziky, etické problémy dovozu surovin třetích zemí, závislosti na nepřátelských zemích, a ekologické následky za poslední XX let rozvoje. Technologický pokrok je opravdu rychlý, ale politická a morální témata zůstavají. A pokud najednou budou potřeba miliony tun mědi a další, mnohem dražších kovů a jiných prvků, bude potřeba tyto otázky nejprve vyřešit. Jinak hrozí, že do 30ti let tu bude radiaktivní pustina a budeme rádi za parní stroj, který spálí vše.

Jen vybudovat celý výrobní řetěz mikročipů je na více než dekádu, a těch čipů bude v té vaší budoucnosti potřeba fakt hodně. Může se stát, že přijdeme o Taiwan, a budete ještě rád za to Atari...

O tom, jak dlouho trvá změna legislativy, aby auta mohla jezdit sama, není třeba ani začínat.

Teoreticky umíme všechno.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4972) | 16.6.202316:06
Tak on taky nikdo neříká, že to bude bezproblémový přechod. Nemůžete ale popírat existenci již existujících technologií, natož automaticky vylučovat další pokrok, protože se Vám nelíbí technologie, která by se tím mohla stát životaschopnější, než je dnes. Mně se také násilné protlačování elektromobility nelíbí, jsem si vědom toho, jaké mnohé problémy to přinese, jsem si vědom toho, že pro některá nasazení je elektromobil nevhodný, ale kvůli tomu si nebudu vymýšlet takové hlouposti, jako že se v roce 2023 zastaví veškerý technologický pokrok. Výše zmíněné ukázka toho, jak obrovským způsobem se změnily technologie během posledních 30 let, jen ukazují, že dnes si ani nedokážeme představit, co bude v roce 2050. A Vy tu popíráte technologie, které existují už dnes, natož v roce 2050.

"Může se stát, že přijdeme o Taiwan, a budete ještě rád za to Atari... ­"

Tak to by byla pěkná brzda na pár let, ale zase si vymýšlíte blbosti. Mikročipy se vyrábí jen na Tchaj­-wanu? Slyšel jste třeba o společnosti Samsung? Té, která třeba začala vyrábět 3nm čipy a využívat technologii GAA dříve než TSMC? Přišli bychom tím o značnou část výrobní kapacity, to ano, ale technologicky by to zas až taková brzda, abychom se vrátili do doby Atari, nebyla. Zase si jen vymýšlíte nesmysly. A mimo Samsungu tu máme ještě Intel. I když teď technologicky není na výši, opět to není něco, co by nás mělo vrátit do světa Atari.

"O tom, jak dlouho trvá změna legislativy, aby auta mohla jezdit sama, není třeba ani začínat­"

Zajímavé, že v některých státech už ta autonomní auta ­(komerčně dostupné Level 3 bez nutnosti sledovat silnici­) legálně jezdit mohou, sice hodně omezeně, ale mohou. U nás nesmíte zapomínat na to, že jsme součástí EU.
Odpovědět2  3
SamanCZ (7) | 17.6.20238:50
Schválně co bylo běžné před 30 lety, zmíněný Favorit, na západě pak VW golf nebo třeba Ford escort, 105 tehdy stala od cca 57 tisíc a Favorit od cca 80 tisíc, mobilní telefon byl sen, vlastně nebyl, byla to cihla s tlačítka máa drátem k 2­-3 kg baterií, doma měli lidí kazeťák a těžkou CRT televizi, začínal bejt postupně standard že ta TV byla barevna, v průběhu 90 let se začali objevovat CD přehrávače, začínali na cenách okolo 12­-14 tisíc, pak plazmové a LCD televize, cenovky od 500 tisíc do 2 milionů ­(byt 3+1 v Praze tehdy stal pod milion korun­) , a mobilní telefony, nebo spíše přenosné telefony s baterií začínali na cca 50 tisících, průměrné platy byli v devadesátých letech od 2 tisíc v počátku až po 14 tisíc na konci devadesatek

Mávnutím kouzelného proutku se přesuneme do druhého desetiletí 21 století, místo favorita respektive 105ky máme něco jako Fabii od cca 370 tisíc, mobilní telefon stojí od cca tisícovky, a řekněme prumernej mobil cca 5 tisíc, vejde se do kapsy a má větší výkon než highend PC z konce 90 let za desítky tehdejších tisíc, průměrný mobil dnes kombinuje několik přístrojů v jednom, telefon, komunikátor, malé PC, fotoaparát, malou tv na cestách, mobilní překladač jazyků, atd....., cd přehrávač je dnes přežitek a neznám nikoho kdo by si to dnes domu pořídil, plazma vesměs skončila, a vesměs skoro každý má doma ne jednu, ale klidně i několik LCD TV a monitoru, průměrný plat je cca 35 korun měsíčně

Schválně co si asi lidi mysleli v 90 letech že bude jako běžné o 30 let později, jsi krásná ukázka toho, jak drtivá většina z nás, neví co bude, ale má potřebu o tom psát,...... Já nevím co bude, ale domnívám se, že stejně jako dnes to asi nebude
Odpovědět1  0
Budman (261) | 16.6.202313:51
Tohle je právě ta pitomost ekomaniaků ­- že operují s tím, že technologie se posunou tak, aby jejich fantazie fungovala. Jenže na to se přeci nelze spoléhat, ostatně stačí se podívat do historie jak píše Eskymák, ty představy z poloviny minulého století jako bude vypadat rok 2000 jsou krásným ekvivalentem Vašich pohádek...
A když srovnáváte s Favoritem, tak si prosím uvědomte, že od toho Favorita se v základní provozní funkci dnešní auta liší naprosto minimálně ­- lehce klesla spotřeba paliva, lehce se zvýšila průměrná cestovní rychlost, ale drtivá většina změn proběhla v uživatelském komfortu, který ale nemá žádný globální ekologický vliv a žádné převratné technologie se nekonaly.
Odpovědět5  3
Milan Šurkala (4972) | 16.6.202314:12
"operují s tím, že technologie se posunou tak, aby jejich fantazie fungovala­"

Ale tady se bavíme přece o již existujících technologiích. Mobilní aplikaci k autu máte už dnes. Kamery a senzory v autech, která jsou schopna sama zaparkovat, to už umí dnešní auta. Některá umí sama i na zavolání přijet. Bezdrátové nabíjení je také již existující technologie, která se už dnes zkouší v testovacích provozech. Už dnes se budují nabíjecí stanice před obchody a úřady. A tak bychom mohli pokračovat dál. Tady se přece nebavíme o tom, že se objeví nějaká snová technologie budoucnosti. Tady se hovoříme o rozšíření již existujících technologií ­(které navíc za 30 let jistě budou výrazně někde jinde než dnes­).

Přečtěte si příspěvek v druhém vlákně o tom, jaká byla situace před 30 lety. Možná Vám to trochu pomůže si uvědomit, co vše jsme za tu dobu dokázali.
Odpovědět1  3
Budman (261) | 17.6.20230:58
"Tady se hovoříme o rozšíření již existujících technologií ­­(které navíc za 30 let jistě budou výrazně někde jinde než dnes­­).­"
- tak přesně tohle si v 50. a 60. letech mysleli o atomové energii a létání ;­-­) Viz vize o atomových vlacích, letadlech, autech a malých lokálních elektrárnách a osobní individuální letecké dopravě ­- a jaká je skutečnost? Jadernou energii se podařilo reálně minimalizovat pouze do vojenských aplikací a to jen na úroveň pohonu lodí a letecká doprava se sice masivně rozšířila kvantitativně, ale k žádnému velkému použití v individuální dopravě nedošlo.
Prostě stejně jako třeba u burzy nejde ani v technologiích spoléhat na to, že když se to v nějakém období vyvíjelo překotně, že to tak bude i nadále a hlavně, že se vše bude aplikovat v praxi dle nějakých utopistických představ.

Já dobu před 30 lety zažil už jako dospělý a technický vývoj si pamatuji docela dobře, technika byl můj koníček od mala a dodnes mne živí, vy jste tou dobou asi ještě běhal z družiny na hřiště, tak prosím nepoučujte ;­-­)



Odpovědět2  0
Karel Polívka (1098) | 17.6.20232:27
Zajímavá diskuze. Vy jste opravdu dal v rámci argumentace do souvislosti aktuálně probíhající vývoj technologií elektromotoru a aut obecně s něčím takovým, jako je využití atomové energie právě v autech? Že takové vize opravdu byly, to samozřejmě vím. Dále byly také vize třeba o vesmírném výtahu, generačních kosmických lodích a kolonizaci dalších planet i mimo naši sluneční soustavu atd. :­-­)

To, o čem Milan psal, mi ani zdaleka nepřijde na srovnatelné úrovni jako nějaké takové sci­-fi, pokud se bavíme o době za dalších 30 let. Jedna věc je sledovat, s čím se lze zatím běžně setkávat na ulicích v ČR, a něco odlišného může být to, co se děje už dnes v jiných koutech světa a na jakých technologiích se pracuje ­(to neznamená naprosto všude mimo ČR, ale prostě už dnes v jiných koutech světa – a pokud se už někde něco děje, daná věc tím pádem není jen nějaké vysněné sci­-fi­).

Jinak ten poslední odstavec má nějaký racionální důvod, nebo to byla jen snaha o naprosto zbytečný osobní útok? Nebo Vám snad opravdu přijde, že člověk ve věku kolem 40 let ­(podle toho, kdy by měl podle Vás člověk běhat z družiny na hřiště­) je příliš mladý na to, aby mohl tyto věci nějak posuzovat? Když v nějaké oblasti začne docházet k rychlému technologickému vývoji, z hlediska posuzování možných dopadů v budoucích letech není vyšší věk zrovna nějaké automatické pozitivum, protože má člověk čím dál tím větší tendenci věci posuzovat svou optikou a srovnávat to se svými zkušenostmi – což je samozřejmě v principu logické a správně, ale pokud začne být vývoj v nějakém ohledu příliš rychlý, člověku pak může snadno ­"ujet vlak­" a pak se bude sám sebe a ostatní kolem něj snažit utvrzovat ve svém vidění světa a souvislostí, které přece odráží právě ty jeho zkušenosti z dob před desítkami let. A pak jsou z toho nekonečné diskuze, které jsou často spíše o dojmech a emocích než o faktech, co se reálně někde ve světě děje a jaké technologie existují a k čemu směřují.
Odpovědět1  2
Budman (261) | 17.6.202313:52
Vize o využití atomové energie v běžných dopravních prostředích byly v té době naprosto reálné, to nebylo žádné scifi, proto to prosím nesrovnávejte s věcmi jako vesmírný výtah, generačními kosmickými loďmi nebo kolonizací jiných planet, což jsou věci, která byly čisté scifi tenkrát a vlastně i dnes.

Pan Šurkala nám zde opakovaně ve svých argumentech předkládá vize jak to bude a bere to prakticky jako hotovou věc ­- a v reálu přitom vidíme, že i jednoduché dnešní aplikace technologií nefungují tak jak měli ­(kdy že to měla mít původně Tesla autonomní řízení? V roce 2015? A nemá ho ona ani nikdo jiný dodnes­)

Poslední odstavec byla reakce na poznámku, že si mám přečíst jeho výklad o tom, jaká situace byla před třiceti lety ­- on to zná pouze z knih, já ze vzpomínek.

Jinak já netvrdím, že ty utopické vize nemohou nastat, ale na rozdíl od pana Šurkaly je nepovažuji za tak pravděpodobné, to je ten rozdíl mezi našimi názory.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 17.6.202314:07
"kdy že to měla mít původně Tesla autonomní řízení? V roce 2015? A nemá ho ona ani nikdo jiný dodnes­"

Jen tak pro info, Mercedes už má legálně v provozu Level 3 ve dvou státech USA a v jednom malém nasazení v Německu, tedy řidič nemusí hlídat silnici, to pokud se bavíme o člověku dostupném autu, které si může koupit. Po celém světě je několik projektů, které provozují auta v Level 4 bez řidiče. Čtete tady vůbec ty články? Nikdo nemá autonomní řízení, a jak je tedy možné, že třeba Cruise vozí lidi v autech bez řidiče?

"jaká situace byla před třiceti lety ​­- on to zná pouze z knih, já ze vzpomínek­"

A na to jste přišel jak? Já tu televizi chodil těmi tlačítky přepínat fyzicky a ne dálkovým ovladačem. Zažil jsem dobu bez internetu, hudbu jsem si pouštěl na gramofonových deskách a kazetách, filmy sledoval na VHS. Že Vy nechcete vidět, jak se to vše posunulo, nic nemění na tom, že ten pokrok byl brutální. A nevím proč máte pořád pocit, že zrovna teď by se to mělo zastavit.
Odpovědět0  1
Budman (261) | 17.6.202318:24
Wow, takže důkaz toho, že autonomní řízení funguje je v tom, že ho má jedna automobilka ve dvou ­"krajích­" jedné země a pak v malé oblasti v zemi jiné? To jako fakt? :­-­) Krom toho Level 3 není plná autonomie, to je až level 4, autonomie na vybraných úsecích je něco jiného ­- pod to spadá i ten Cruise.

A na to jsem přišel tak, že vím, kolik vám před třiceti lety bylo let ;­-­) To je jednoduché milý Watsone ;­-­)
Krom toho já neříkám, že to tak nebude, já jen říkám, že to tak být nemusí, ta cesta k tomu je ještě dlouhá a není to jen o tom, zda technologie existuje. Cca před deseti lety zde byl třeba brutální nástup 3D televizí a kde jsou dnes? A přitom to bylo technologicky zvládlé, dnes by se to zvládlo ještě mnohem lépe , ale i když tomu všude redaktoři v recenzích prorokovali zářnou budoucnost, tak to uživatelé ve velké nepřijali. Prostě existence technologie a její aplikace a rozšíření v reálném použití jsou naprosto odlišné věci, které nelze automaticky odvozovat jednu od druhé
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 17.6.202319:24
Vy už si nepamatujete, co jste sám říkal. Takže Vám to připomenu, říkal jste: ­" A nemá ho ona ani nikdo jiný dodnes­" Což není pravdou. Level 3 sice není plná autonomie, ale je to už úroveň, kdy člověk nemusí aktivně sledovat silnici, a jde o věc, kterou si můžete reálně koupit. Pak tu máme projekty, které vozí ty lidi, třeba ten Cruise, CAVForth v Edinburghu, ale to je Level 4, ne 3! Takže jste výše řečeným ­(cituji: ­"Krom toho Level 3 není plná autonomie, to je až level 4­") právě sám dokázal, že autonomní řízení už dnes existuje a že jste neměl pravdu.

"Prostě existence technologie a její aplikace a rozšíření v reálném použití jsou naprosto odlišné věci, které nelze automaticky odvozovat jednu od druhé­"

Tak to samozřejmě máte pravdu. Je to vždycky o pohodlnosti. Cena za 3D byla příliš vysoká, spousta omezení, otravné brýle. To ale neplatí o těch věcech, které se týkají těch aut. Přijet k obchoďáku, kinu, fitku, poště,... a bez toho, aniž byste dával kabel do auta, se to začne samo nabíjet, to je prostě ještě pohodlnější, než občas zajet na benzinku. Pro majitele těch parkovišť je to další zdroj příjmů a motivace k tomu to tam zřizovat. Tady je samozřejmě otázkou, kdy a jak se sjednotí nabíjecí standardy, platební metody,... Ale je to pohodlnější, tedy to má podstatně větší šanci na úspěch než 3D televize.
Odpovědět0  1
Budman (261) | 17.6.202319:51
Psal jsem ­"autonomie na vybraných úsecích je něco jiného ­­- pod to spadá i ten Cruise­", to je těžké debatovat, když si vždy vystřihnete jen, to co se Vám hodí a pak odvedete řeč jinam :­-­) Level 4 fungující v rámci jednoho města je omezení hodně velké, stále se zde bavíme o obecně nasaditelné technologii

Jenže tady už do toho zase pletete své nadšení a pomíjíte ty zápory a problematiku toho, aby to takhle růžově fungovalo. Ono ty 3D televize také nebyly krom prvních vlaštovek nijak extra drahé a pasivní 3D bylo v pohodě, nikdo Vás nenutil to používat, ale i tak to jako možnost zmizelo... prostě i funkční a pro uživatele přínosná technologie se nemusí uchytit, takže argumentovat tím, že tady něco v budoucnu bude fungovat, i když to nevíme, je pochybné
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 17.6.202320:20
"Level 4 fungující v rámci jednoho města je omezení hodně velké, stále se zde bavíme o obecně nasaditelné technologii ­"

Ano, je to omezené. Ale Vy jste říkal, že to nikdo nemá. Pokud se bavíme o tom, zda je to všeobecně a komerčně dostupné, to samozřejmě budu souhlasit, to nemá. Ale je to existující technologie a omezeném rozsahu to už ty firmy mají. A jestli to v těchto nasazeních už docela i funguje, tak bych byl hodně překvapený, kdyby se to během následujících desítek let zhoršilo, no ne? Já jsem v autonomním řízení spíše pesimista a upřímně řečeno, naprosto nechápu, že jsme se v roce 2023 dostali už tam, kde jsme. Nečekal bych dosažení už takové úrovně, na které dnes jsme.

"pomíjíte ty zápory a problematiku toho, aby to takhle růžově fungovalo. ­"

A já říkám, že to bude fungovat růžově? To bude ještě průšvihů jak blázen. Nikdo neříká, že to bude růžové. Ale jde o to, že to na rozdíl od těch 3D TV tohle něco i řeší a není to jen ­"nice to have­" ­(podobně tak virtuální realita, mluví se o tom desítky let, technologicky to funguje dobře, ale nějak tomu pořád chybí pořádný use case­). Takto protlačovaná elektromobilita je dost šílenost, to se přece nikdo nepře. Ale kvůli tomu, že s něčím nesouhlasím, si nebudu vymýšlet blbosti a nebudu ignorovat již dnes existující technologie a pohodlnost lidí. Co může být pohodlnějšího, než automatické nabíjení auta, když zaparkujete, bez připojování kabelů i toho, aniž byste vůbec řešil placení? Co Vám řeší 3D TV? Jo, je to cool, ale řeší to něco?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 17.6.20237:26
Ale to opět řešíte ­"šílené vize­" o nových technologiích. Ale tady přece řešíme existující technologie již v tom existujícím formátu. Ne něco, co bude existovat, ale něco, co už v zásadě existuje. Tady jde spíše o problém rozšíření, ne o technologii samotnou. A dovolím si tvrdit, že i ta technologie za 30 let pokročí úplně někam jinam. Navíc se nám tady v několika případech mění poskytovatel, tedy se mění motivace, takže na to nelze aplikovat stará měřítka. Mění se způsoby používání, vlastnictví, a opět tak, jak už to funguje dnes. Nemůžete pořád operovat s tím, jak to fungovalo před 10, 20, 30 lety, když už dnes jde vidět posun k něčemu výrazně jinému. A neznamená to, že když je to jiné než kdysi, že je to nutně i špatně.

"letecká doprava se sice masivně rozšířila kvantitativně, ale k žádnému velkému použití v individuální dopravě nedošlo­"

Což se právě teď s těmi eVTOLy začíná trochu dít. Masivní to dle mého názoru nebude hodně dlouho, pokud vůbec ­(zejména v osobním vlastnictví­).

"technika byl můj koníček od mala a dodnes mne živí­"

No to mně také. Ale Vy trpíte problémem pomalu se vařící žáby. Vám to přijde, že se nic pořádně neposunulo. Ale opravdu se podívejte na dobu 30 let zpět. Ten pokrok je naprosto šílený.
Odpovědět0  3
Budman (261) | 17.6.202312:26
Co je na zmenšení atomového reaktoru šílená vize nové technologie prosím? :­-­) Šílená nová technologie by bylo použití studené fúze ­(které je mimochodem ­"už za dveřmi­" také od cca šedesátých let­), ale u klasického reaktoru je to právě jen ta vaše evoluce stávající technologie ­- která nakonec neproběhla
eVTOL se fakt nezačíná dít, je to pořád jen to samé experimentování pár šílenců, ale reálnou šanci na rozšíření to minimálně v horizontu desítek let nemá ­- a oni si mysleli, že v r.2000 budeme létat do práce všichni ;­-­)

A nikde netvrdím, že se technologie neposouvá, ale že rychlost posunu z minula není zárukou posunu budoucího.
A když to převedu na náš problém, tak to, že máme technologie pro bezdrátové nabíjení BEV ze silnice rozhodně neznamená, že za 30 let bude tato technologie masově nasazená a použivaná
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4972) | 17.6.202313:59
"eVTOL se fakt nezačíná dít, je to pořád jen to samé experimentování pár šílenců, ale reálnou šanci na rozšíření to minimálně v horizontu desítek let nemá­"

Propána, čtete vůbec nějaké články tady? XPeng už má povolení na lety eVTOL, několik dalších firem je už teď v licenčním řízení na to, aby mohly spustit provoz v roce 2024 nebo 2025. Jeden z největších tradičních automobilových koncernů ­(Stellantis­) to má začít vyrábět v příštím roce ­(tam ve větším provedení­). Tak o jakých desítkách let to tu mluvíte?

" že máme technologie pro bezdrátové nabíjení BEV ze silnice rozhodně neznamená, že za 30 let bude tato technologie masově nasazená a použivaná­"

Nikdo netvrdí, že to bude všude. Ale u mnoha nasazení se dá očekávat, že to zdaleka nebude výjimečná záležitost. Na parkovišti před panelákem to asi standardem nebude, naopak nevidím moc důvod, proč by se to třeba nemohlo používat tam, kde dochází k rychlé výměně vozů ­(zastávky pro elektrobusy, parkoviště před úřady, poštami, obchody, stání taxislužeb,...­). Navíc to jsou nasazení, kde se to už dnes na mnoha místech po celém světě testuje v pilotních provozech. Vy jste opravdu zaseklý v roce 1990.
Odpovědět0  1
Budman (261) | 17.6.202317:08
Tak se tu za ty dva roky sejdeme a povíme si o tom nebi plném desítek eVTOL, ano? A kolik vsadíte na to, že to třeba do roku 2030 bude masová záležitost? A pod pojmem masová myslím, že to bude představovat třeba aspoň 1% osobních vozidel, jeden eVTOL na 10tis klasických automobilů fakt není rozšíření.


Zaseklý jste naopak Vy, ale v příliš nadšených očekáváních, která zaměňujete za pravděpodobnou realitu a odmítáte jiný názor ;­-­) Já jsem naopak skeptický, protože jsem za svou praxi zažil spoustu projektů u kterých ­"nikdo neviděl důvod, proč by to nemohlo fungovat­", ale jen protože si vždy maloval jen tu ideální možnost, na přelomu tisíciletí se pro tohle vžilo trefné označení ­"kultura jásavých blbů­" ­- a bohužel přesně to předvádíte Vy, jediná možnost je ta pozitivní, vše ostatní potlačujete i když je tam mnohem větší pravděpodobnost, že se to nerealizuje ­(to už vůbec nemluvíme o tom, že celý koncept BEV mobility je uměle tlačený politicky, sám o sobě by ekonomicky nedával zatím smysl)
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 17.6.202318:10
"A kolik vsadíte na to, že to třeba do roku 2030 bude masová záležitost? A pod pojmem masová myslím, že to bude představovat třeba aspoň 1% osobních vozidel, jeden eVTOL na 10tis klasických automobilů fakt není rozšíření. ­"

Ale kdo říká, že to bude masová záležitost? Cituji, co jsem napsal: ­"Masivní to dle mého názoru nebude hodně dlouho, pokud vůbec ​­(zejména v osobním vlastnictví​­). ­"

Vždyť výše říkám, že pro osobní vlastnictví to nebude, tam to bude naprostá minorita několika zbohatlíků. Ani já ani Vy to velmi pravděpodobně ­(no řekněme asi jistě­) nikdy vlastnit nebudeme, to si opravdu nedělám iluze. Že se tady za 30 let na sídlištích budou prohánět eVTOLy? No to bych se hodně divil, kdyby ano. Ale jako komerční projekty ­(tzn. vyhlídkové lety, nějaké VIP dopravy z letiště, na veletrhy,... to bude v provozu určitě už v tomto desetiletí ­- ostatně se tím má létat už na příští Olympiádě v roce 2024­). V testovacích provozech je něco takového realitou už dnes.
Odpovědět0  1
Budman (261) | 17.6.202318:33
Jenže to právě spadá pod těch mých ­"pár šílenců­"... vesmírná turistika už je taky reálná věc, ale že by to bylo použitelné pro běžnou veřejnost se říct rozhodně nedá.

Ale tady si myslím, že spíš narážíme vzájemně na jiná měřítka použitelnosti než že bysme byli ve sporu ­- já určitě souhlasím, že eVTOL je v současné době už technologie, která funguje a určitě je možné během pár let čekat OJEDINĚLÉ použití těchto dopravních prostředků v rámci různých promo akcí, ale to, co naši předci v těch padesátých letech čekali, je to, že to nahradí běžný osobní automobil ­- a to je to o čem jsem mluvil v tom přirovnání, že tohle nebude reálné ještě desítky let ­- chápeme se?
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 17.6.202319:37
Jenže to pořád dokolečka narážíme na to, že létající auto bylo v 50. letech vize snů, technologicky naprosto nesplnitelná věc v té době i dlouho poté. Jenže Vy aplikujete nesplněnost těchto vizí snů mířících 50+ let do budoucnosti na něco, co už ale dnes v daný okamžik existuje. Cožpak opravdu nevidíte ten nepoměr?

My se tady bavíme o něčem, jako kdyby si v 50. letech řekli, že se nikdy nerozšíří solární články, které tehdy byly vynalezeny. Nebo mikročipy,... Mikročipy byly v 50. letech také něco, co si běžný člověk nemohl dovolit ještě desítky let poté. Ale existovalo to. V těch 50. letech to už existovalo. Stejně jako dnes existují všechny tyto technologie, o kterých se tu bavíme, a které to vše zjednodušují a řeší problém. Létající auto nebyla existující technologie, byl to sen. Technologicky vzdálený sen. Přitažený za vlasy, ale sen. Na tom nemůžete stavět přirovnání k technologiím, které nejsou vzdáleným snem, protože už existují.

To, že létající auto nebude něčím dostupným pro běžného člověka hodně dlouho, to je jasné. Na tom se jistě shodneme. Jenže on i běžný osobní automobil mění to, jak se s ním bude pracovat, jak se bude vlastnit.
Odpovědět0  0
SamanCZ (7) | 17.6.20238:15
S ICE taky musíš jezdit na čerpací stanici a nijak ti to nevadí, proč ti to tedy vadí s EV? Nabíječek je a bude dostatek, za poslední 3 roky kde máme po celé EU najezdeno přez 80 tisíc kilometrů, a na nabíjecí bod jsme čekali za tu dobu jednou ve Španělsku, na novém nabíjecím hubu u dálnice kde měli v aplikaci jakože funkčních 8 stojanu, ale rozbalené a funkční jen dva, takže Míšo obvyklých 20­-25 minut na nabíjení a pauzu jsme tam byli asi 45 minut.
Bydlíme ve městě v paneláku, kde máme mít jako problém s nabíjením? Maloměsto pod Krkonošema a nabíječku mám aktuálně cca kilometr od baráku, bydlíme v 7 patře takže vlastní nabíjení u baráku nemáme, u Lidlu mě stavějí nové a to budu mít cca 200 metru, město ale pokud vím jedná s ČEZ, aby se po městě na parkovacích místech postavili pomalé nabíjecí dvojbody. Na vesnici máme jen barák po rodičích který využíváme jako chatu, jaký je na vesnici problém s nabíjením? Na vesnicích nejsou snad zásuvky s elektřinou? Divné že já si na chatě nás elektromobil nabijim, a minimálně 3 baráky tam máj na střeše i fotovoltaiku, že by na vesnicích nešlo nabíjet EV mě teda fakt nenapadlo, spíše naopak, je to tam mnohem snazší právě proto že vesnice jsou většinou složené z rodinných domů.
Aktuálně ani já ani žena v práci nemáme možnost nabíjet, já pracuju doma a žena v korporátu, zaměstnavatel ženy ale již jejich firemní parkoviště zastřešuje fotovoltaikou, a prej budou všechny parkovací místa postupně dovybavena pomalým nabíjením.

Tvoje obava z nabíjení mě baví, ale asi jsem to měl stejně než jsme si elektromobil pořídili, teď po 3 letech s Konou vím že ta obava se rozplyne do 2­-3 týdnu užívání, tam kde stojím krátce tak auto nabíjet opravdu nedávám, u toho supermarketu se mě za tu tvoji ­"hodinu­" Koná nabije na cca 350 km dalšího dojezdu a vesměs bych i blokoval nabíječku, déle jak 40 minut jsem ji snad na DC nabíjení ani neměl, za těch 40 minut to dobije dojezd cca 300 km což odpovídá cca 2­-3 dnům našeho běžného ježdění, na AC nabíjení to nabijim vesměs jen na chalupě o vejkendu a nebo kdys jedem do krajského města třeba do kina, tedy že tam stojíme 2 a více hodin.

A nevím, takže s mým průměrným příjmem cca 550­-650 tisíc ročně a s zeninym ročním příjmem cca 400 tisíc jsme tedy bohati? Cím jsi mě prosimtě na náš elektromobil prizpel? Nejsem si vědom že by mě na ten elektromobil kdokoliv jakkoliv prizpel. To cos vypsal využíváme všichni, a tak jako stát a EU dotovali výstavbu i čerpacích stanic, ano na čerpací stanici jde stále získat dotaci až do výše 50% nákladů výstavby platí vesměs ti co přispívají do EU, tak přispívají na stavbu nabíječek 😉
Odpovědět0  2
Eskymak (1057) | 17.6.202313:19
Ano, nabíječek je dostatek, protože EV je stále menšina a kupují si je ti, co potřeby EV odpovídají jejich životnímu stylu, nebo svůj životní styl podřizují EV. Strávit 25 minut doplňováním paliva je šílenost!

Tak třeba za EV se stále neplatí mýto, často ani parkovné. Kdo to tedy platí?

Když jdu do krámu tak nevím, jak dlouho tam budu. Jak se tedy rozhodnu, zda auto na nabíječku dát či ne?

Ano, není problém dobíjet doma občas, ale pořád to prostě nejde, protože el. přípojka má nějakou kapacitu a tu já mám primárně na zařízení v domě. A elektřina doma je sakra drahá. O tom, že se do budoucna očekává, že budu nabíjet sekačku, traktor a podobně, to nevím, kde tu elektřinu vezmu.

Představa, že nemám nabité auto, protože jsem pral, vařil a rodina se prchovala, tudíž nebylo elektřiny nazbyt, mě opravdu neláká.
Odpovědět3  0
Jay8 (93) | 17.6.202319:42
bud v klude, este 20 rokov mozes jazdit na ropu, tak neviem, co riesis
Odpovědět1  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.